torsdag den 30. april 2009

Antigua - El remate - Tikal - Caya Culker - Miami

Lang tid er det gaaet siden vi opdaterede bloggen, og der er sket meget!. Antigua er efterhaanden lang tid siden, men vi havde et rigtig godt ophold der. Vi var der i godt og vel 3 dage. Vi tog med en Chicken bus fra Guatemala City, som var en ret sjov oplevelse. Det var utroligt at se(og foele) hvor mange mennesker de kunne klemmes ind i saadan en gammel amerikansk skolebus. Vi kom til Antigua og fandt hurtigt et godt hostel, hvor vi kunne bo, Jungle Party :). Foerste dag brugte vi bare paa afslapning, gaa rundt i de brostensbelagte gader, og se paa de gamle forfaldne bygninger fra gammeltid. Om aftenen bestilte vi en vulkantur til vulkanen Pacaya.
Kl 2 naeste dag tog vi afsted mod Pacaya. I bussen var vi kun os, og et aeldre amerikansk par. Det var dog rigtig hyggeligt, og vi fik snakket en masse engelsk om lige fra rejser til verdens oekonomien. Da vi kom til Vulkanen var der omkring 2 timer vandring til lavaen. Vi gik og gik, og lige saa stille aendrede langskabet sig fra skov, til ingenting.. Kun vulkansten. Da vi kom til lavaen var vi lidt skuffede. Vi havde forventet en naermest flod af lava som strommede ned. Det eneste vi saa var lava som floed inde under klipperne. Men det var stadig en flot oplevelse.
Dagen efter havde vi bestilt en bus til Flores i den nordlige del af Mexico. Da vi skulle med bus hele natten, for at spare en overnatning havde vi betalt lidt ekstra for en luksusbus. Vi blev hentet for sent af shuttel bussen og blev koert til Guatemala City, hvor vi skulle med en stoerre bus. Bussen vi kom til var ikke noget at raabe hurra for. Det var nok en af de daarligste busser vi har koert med. Der var alt for meget aircondition i bussen, saa selv om vi havde troejer og sovepose med, froes vi. Vi faldte dog i soevn og blev vaekket kl 5, da vi var i Flores. Da bussen koerte videre havde vi travlt med at komme ud af bussen, saa Morten glemte sit roer med billeder han havde koebt i Peru(som vi dog fik fat i senere). Da vi kom ud af bussen var alt moerkt og lukket. Alle dem som stod af tog videre til en lille landsby taet paa Tikal som hedder El Remate. Ikke noget vi vidste noget om, men det loed meget godt, saa vi tog en impulsiv beslutning og tog med. Der var ca. 1 times koere tur til El Remate og undervejs stod solen op. Dejligt! Dog var der ikke meget i El remate og vi taenkte "Aaahh nej". Alligevel fandt vi et billigt sted hvor vi kunne sove, 30 kr pr nat. Dog var vaerelse ikke mere end et skur med en seng i.
Heldigvis laa vores vaerelse lige ned til en kaempe soe, hvor vandet var fantastiks rent og varmt. Saa resten af dagen brugte vi paa at slappe af.
Dagen efter havde vi aftalt vi blev hentet kl 7 om morgenen, og derefter blev koert til Tikal. I bussen var der en masse andre amerikanere.. (de var alle vegne!). Ved tikal kunne man koebe en rundvisning med en guide for 10 dollers. Da vi kom til tempel omraadet blev vi meget overrasket over hvor stort det var. Der var ogsaa en masse som ikke var udgravet. Den hoejeste pyramide var op til 70 meter! Byen havde vaeret mayernes hovedstad og der havde boet omkring 100.000 mennesker. Vi fik en god og laererig rundvisning, og fik taget en masse gode billeder. Da vi kom hjem brugte vi resten af dagen ved soen og fik en god nats soevn, da vi skulle op kl 5 dagen efter og med bussen mod Belize City.
Vi havde brugt alle vores gutemaliske penge, Quantzales(eller noget i den stil) og tog bussen mod belize. I en meget lille og sammenklemt bus. Vi havde laest vi ikke skulle betale noget for at rejse ud af landet eller for at rejse ind i Belize.. Men det skulle vi..! Og hvad goer man saa, naar man ingen penge har overhovedt, og der ingen ATM eller bank er. Vi maatte ydmygt spoerge nogle amerikanere om vi maatte laane nogle penge til at betale med. Det maatte vi heldigvis, og lige saa snart vi stoppede fandt Morten en ATM saa de kunne faa deres penge igen. Vi ankom til Belize city. Det var dog en maerkelig oplevelse. Byen lignede enhver anden Latinamerkiansk storby, men folk her var moerkere, folk lignede bob marley ang. toej og haar, og alt var paa engelsk!! vildt maerkeligt efter vi snart havde rejst rundt i 3 maaneder i spansktalende lande.
Vi broed os dog ikke saerlig meget om byen saa vi tog hurtigt videre mod oen Caya Caulker. En rigtig dykker/backpacker oe, med gader af sand, golfbiler og seafood :) En rigtig chilout oe som vi hurtigt forelskede os i :) Vi fandt et sted at bo, og gik ned til "the split" for at slappe af og bade. The split blev lavet af en orkan, og deler nu oen i 2. Det er ogsaa det eneste sted paa oen hvor der ikke er seagrass de foerste mange meter i strandkanten. 2 dage efter bookede vi en dykkertur til Ho Chan dykkerresevat. Vi sejlede med en sejlbaad derud, og havde 3 stops i alt. Et foer resevatet hvor der var mange smaa fisk, og hvor vi bl.a. saa en masse nurse sharks. Forst svoemmede vi over en som laa og sov nede i et hul i revet. Mia blev lidt bange, og skyndte sig videre "inde den vaagnede":) Men jo mere hun svoemmede vaek fra den, jo flere nurse sharks svoemmede vi over til. Tilsidst blev det for meget for hende. 123 saa var hun naesten over ved baaden. Morten skulle lige tage et par gode billeder af hajerne, og havde aldrig oplevet nogle forsvinde saa hurtigt som Mia. Mia var naermest hurtigere end Michael Phelps
Derudover besoegte vi Shark alley, fyldt med rokker og nurse sharks(det skal lige siges at Mia blev bedre ved 2. stop:)). Derudover saa vi alt lige fra Murraner og baracudaer til hummere.
Paa vejen hjem sad vi med benene udover og slappede af, mens vi saa solen gaa ned i det fjerne. Alt i alt en rigtig god tur.
Dagene efter brugte vi bare paa afslapning. Vi har faet svoemmet og loebet en masse og noed det dejlige tropiske vejr. Endnu uden regn!
Naeste stop paa vores rejse var oprindeligt Mexico, men efter det blevet ground zero for svine-influenzaen droppede vi det. Istedet tager vi til florida hvor der "endnu ikke" er nogle smittede. Her skal vi moede med Trine(Mias veninde) og hendes storsoester. Vi flyver fra Belize City d. 5 maj.