torsdag den 28. maj 2009

Orlando - Playa del Carmen

Efter kun 2 dage i Everglades bestilte vi nogle billetter med Greyhound til Orlando. I og med det er Greyhound vidste vi der ville gaa noget galt, men vi proevede at goere alt for at det skulle gaa gladt. Vi printede de elektroniske billetter ud, som vi skulle bytte til vores busbilletter ved stationen(vi laver ikke samme fejl to gange!). Vi tog afsted i god tid, da der ogsaa stod vi skulle vaere der en time foer. Da vi ankom til "busstationen" var der kun et skilt hvor der stod greyhound paa. Ved siden af laa en tank, og mens Morten hentede Mac til de sultne, gik Mia ind med de elektroniske billetter og spurgte og det var Greyhound stationen. Manden, sagde "ja det er det" og ellers ikke mere. Da bussen saa endelig kom, var busmanden rigtig sur, over vi ikke havde byttet vores elektroniske billetter til busbilletter, og Mia som desvaerre stod med billetterne fik en ordentlig sviner. Vi maa sige vi har savnet venlighed her i USA!(lufthavenen, washington, NY og nu Miami!, ja i alle de byer vi har vaeret i) Men vi kom med bussen og skulle skifte bus i Miami by. Vi koerte hele natten, og man maa sige Greyhound her i USA ikke er for boern. I bussen var toppen af poppen af maerkelige mennesker. Isaer Trine og Mia blev bange for en sort mand, uden taender, der pludeselig stak hovedt helt hen i hovedet paa dem og sagde "Excuse meee" og "Damnnn". Paa hver sit tidspunkt i loebet af natten. Heldigvis kunne vi ikke stoppe tiden, og vi er iforhold til Trine og Josefine heldigvis gode til at koere i bus om natten, saa da kl. slog 5.30 ankom vi til Orlando. Vi fandt en Taxa og koerte ud til Imperial Swan Hotel. Hotellet var overraskende billigt. Vi betalte under 10 USD pr. person pr. nat for 4 mands rum, med aircondition, stort badevaerelse, 2 dobbelsenge og et koeleskab. Da Trine og Josefine ikke fik sovet saerlig meget, og vi er gode til at sove, besluttede vi os at faa en morfar. Morfaren blev dog til 8 timer og vi stod foerst op kl 2.30. Da vejret var godt tog vi en tur til poolen, og om aftenen tog vi hen til City walk for at faa lidt mad. Det skal lige siges alt mad her i USA er junkfood. Der er ikke koekken paa nogle hostel/hoteller her i Orlando, og ordentlig mad er for dyrt! Dagen efter stod dagen paa Universial Studio. Universial studios er delt op til to forlystelses parker. Selve Univ. Stu. og Island of adventure. Da vi gerne vil proeve lidt af det vilde koebt vi et to dags kort for 110 dollars, for at proeve begge parker. Alt det vilde var i Island of adventure, som ventede til dagen efter, mens Trine og Josefine tog i Magic Kingdom i Disneyland.. Magic Kingdom er nok stadig for vildt til Trine :). Alt i alt havde vi en rigtig hyggelig dag i Univ. S. og vejret var rigtig godt! Vi fik smagt "dippin´ dots" og proevede de forskellige forlystelse, hvis ambiente var fra forskellige film. Lige fra Simpsons til Jaws(doedens gab)!
Dagen efter splittede vi op og vi tog i hver sin park. Desvaerre var vejret ikke godt, og det var begyndelsen paa 8 dages regnvejr. Det er ikke sjovt at vaere paa ferie naar Florida oplever dens mest regnfulde dag i Maj nogensinde! Vi fandt vores regnslag frem, desvaerre lukkede alle forlystelserne pga. sikkerheds maessige aarsager, indtil regnen stoppede... Og der gik lang tid. Alle folk tog hjem og vi var ogsaa ved at miste haabet! Men heldigvis efter et par timer, to cookies og et chokolade aeble, klarede det op. Og nu var det pludeselig dejligt der ikke var nogle folk. Vi havde begge fra vores erfaringer i Disney land Paris oplevet kaempe koer, men nu var koer max. 10 min. Saa vi fik proevet alt det vilde: Hulk, Dragon duelling, Jurrassic Park, Spidermand osv. Da vi kom hjem og fik slappet af tog vi i biffen og saa "Engle og daemoner" Vi blev dog begge meget skuffede da vi lige havde laest bogen.
D. 19/5 tog vi saa allesammen i Disney land, i Parken disney hollywood. Det regnede, men vi fik set en masse disney ting og det var rigtig hyggeligt! Man kan godt maerke man er ved at vaere for gammel til disneyland, dog synes Morten det var sjovt at proeve starwars forlystelsen som han graed i, da han var 4 aar. Og det var endnu sjovere at Trine ikke turde proeve den. Vi fik set alt lige fra Mickey Mouse til Star wars og Pirats of Carrabien. Efter en lang og vaad dag tog vi hjem for at faa varmen og toert toej paa.
De kommende dage efter disney land stod paa: afslapning, regnvejr, shopping, regnvejr, og biografture. Biografbilletter er utrolig billige her iforhold til DK saa vi fik set 3 biograffilm.
Dog 3 dage foer afrejse fik vi en rigtig rigtig rigtig skidt email fra Jysk. Vores fly Cancun - Havana var blevet aflyst!! Hvad saa nu? Efter en masse snak med Jysk og Gauda, blev vi enige om at tage til Cancun, ogsaa derfra flyve med et andet fly selskab, evt. Mexicana airlines. Efter et par gode, dog desvaerre regnfulde dage i Orlando tog vi toget tilbage til Miami. Vi ankom til Miami ved 6 tiden og kunne ikke forstaa hvorfor der var saa mange mennesker og biler. Vi fandt dog ud af at vi kom lige paa en af de travleste dage i hele aaret, nemlig Memorial day. Alle holdte fri mandag tirsdag, saa Soendag var store "Party" day! og selvfoelgelig var alle priser skruet i vejret, og plads var der ikke meget af. Saa vi maatte dele et hotelvaerelse til naesten 40 dollars pr mand. Argghh..!! Vi fik hurtigt lagt vores ting for at gaa og faa noget at spise(vores sidste middag sammen). Imens vi gik blev vi enige om at vi aldrig nogensinde havde set saa mange "gangsters" foer. Og her er det rigtige gangsters. Kun sorte mennesker, guldtaender, guldkaeder og KAEMPE biler! Isaer Mia og Trine fik opmaerksomhed, med deres hvide/ i deres egne oejne, brune farve.
D. 26 Maj tog vi flyet til lufthavenen kl 9.30 og kom hurtig igennem sikkerhedstjekket. Flyveturen til Cancun gik staerkt, og vi haabede paa vi hurtigt kunne faa en afklaring paa alt det cirkus-halloj vi var midt i. Vi ville foerst snakke med Cubana, og hvis de ikke kunne flyve os ville vi koebe en billet ved Mexicana Airlines.. men men men.. Saa kunde-mindet, og informationsgivende cubana airlines var, havde de valgt at lukke alle deres kontoere i Mexico! Personalet fra de omliggende flysselskaber havde sagt de ikke havde set dem i flere uger. Og mexicaner airlines var ikke til meget hjaelp, da de ikke floej til Cuba, og ikke vidste hvornaar de gjorde det igen.. Vi stod saa med en hjemrejse fra Cuba, men kunne ikke komme dertil. Vi ringede saa til Gauda, Jysk og Air France for at faa hjaelp, men de sendte alle ·sorteper· videre "Jysk: ring til gauda, de vil helt sikkert gaa ind og refundere jeres penge. Gauda: det er jyskes ansvar. France Airlines: Flyver cubana ikke? i floej ikke mellem lima og guatemala city, gjorde i...?? Mia.. oehhh jo? hvad har det med det hele at goere." det vidste damen ved Air france ikke.
Vi var bogstavligtalt ved at gaa ud af vores gode skind. nogle maa fiske op med nogle penge her, eller i det mindste maa Air Frace gaa ind og give os en ny flybillet. Det var 2. dag vi brugte paa at faa vores hjemrejse paa plads, og vi tog nu det tunge skoedts, de sorte djaevle, de onde midler ogsaa kaldet plageaanderne i brug... nemlig Per og Hanne!! Morten fik snakket med Hanne og forklaret hende situationen. Hanne lovede hun vil ringe til Air France naar kontoret aabnede. Hun ville skrive en SMS til os naar vi stod op og skrive hvad hun fandt ud af. Da vi saa vaagnede fik Morten en SMS "Har ordnet det med billetterne" og da Morten tjekkede sin mail, havde Air France sendt 2 nye elektroniske billetter. Hjemrejsenden hedder nu: Cancun - Mexico city - CDG - CPH. Vi maa sige mange tak til Per og Hanne!! og hvis de er heldige faar de en souvenir iform af en aabnet og halv tom M&Ms pose.. :)(internt)..
Nu kan vi endelig slappe af, og nyde vores sidste dage her i dette skoenne land. Idag var vi i Xel-ha, som er en lagune park. Vi blev lidt overrasket over prisen, som ikke var den samme som for 10 aar siden da Morten var der, men tilgengaeld var alt indkludret. Mad, drinks, sodavand, snorkeludstyr, svoemmeudstyr, haandklaeder osv. Det var en rigtig hyggelig dag og vi fik svoemmet med delfiner som var et af Mias store oensker. I alt havde vi 45 min sammen med dem i bassinet, hvor de lavede alt lige fra at hoppe over os til at loefte os ved foedderne. Det lyder vildt, men se vores billeder for beviserne!