lørdag den 21. marts 2009

Bolivia

Saa har vi efterhaanden vaeret over en uge i Bolivia, og vi har ikke kedet os. Efter vi kom til Santa Cruz var det hurtigt med bussen videre til Oruro, og derfra videre til Uyuni. Vi tog toget hen paa eftermiddagen og var i Uyuni ca. kl. 11 om aftenen. Vi fandt hurtigt et hotel lige overfor banegaarden, som var baade billigt og hyggeligt. Det var dog rigtig koldt og varme bruger de ikke meget af. Et varmt bad kunne vi kun faa mellem 7 om morgenen og 9 om aftenen. Da vi ankom til Uyuni havde vi begge hovedpine, og Morten var isaer lidt skidt tilpas. Vi besluttede at bruge den foerste dag paa at slappe af og finde et bureau saa vi kunne komme ud og se saltoerkenen. Vores foerste prioritet var en engelsk talende guide, som der ikke var mange af. Vi fandt dog et firma som havde en(troede vi). Vi kunne rigtig maerke vi var i Sydamerika, da en mand fra turfirmaet, bankede paa vores doer en time foer vi skulle afsted. Han sagde at der desvaerre ikke var nogen engelskguide, men kun en spansk talenden. Vi kunne dog vente til imorgen for saa ville der maaske vaere en. Vi tog dog alligevel med da han sagde der ogsaa var to andre danskere. Danskerne, Morten og Cecilie, var trods deres alder ganske fine.
Programmet for foerste dag loed saadan: Togkirkegaard, saltfabrik, salthotel og fish island som laa midt i saltoerkenen. Hverken togkirkegaarden, saltfabrikken og salthotellet var der ikke meget ved saa det gider vi ikke skriver saa meget om. Turen hen over den hvide oerken til fish island var rigtig flot. Udover kaktusser, var der ikke saa meget paa oen, men fik vi taget nogle rigtig gode og sjove billeder som kan ses paa picasaweb :). Efter frokost gik turen videre henover salt oerkenen(som forresten er 60x100km), til vores hotel hvor vi skulle overnatte. Det blev en haard nat da ingen af os kunne sove, da Morten endelig var faldet i soevn blev han vaekket af Mia: "Morten kan du ikke lige finde vandet".
Paa anden dagen skulle vi afsted kl 7 om morgenen, hvor turen gik til en vulkan ret hoejt oppe. Gennem turen bevaegede vi os fra 3700 m. til omkring 4700 m. Vejret var desvaerre overskyet saa man kunne ikke se vulkanens aktivitet. Efter Vulkaenen koerte vi videre mod en lagune hvor vi skulle se flamingoer. Paa vejen saa Mia(morten sov) et bjerg hvor der var et stort krater pga. en meteor. Efter lagunen skulle vi se det "forstenet" trae. Det var sjovt at se men vi var ikke helt sikre paa det var et trae omgivet af gammelt aske eller om det bare var en sten der lignede et trae. Hen paa aftenen kom vi tilsidst til den Roede lagune, hvor vi skulle sove. Vi havde heldigvis taget soveposer med, da vi havde hoert det skulle blive en kold nat, hvilket det blev! "Heldigvis" var natten ikke saa lang da vi allerede skulle op kl 4.45 paa tredje dagen. Vi skulle op og se gejserne saa tidligt som muligt for at faa det bedste syn. Vi koerte i omkring en times tid, og bevaegede os lige saa stille op i omkring de 5000 m.o.h. Landskabet skiftede fra at vaere koldt og toert, til at vaere helt hvidt, sne! Temperaturen ved gejserne var omkring -8 grader, saa det var en rigtig kold fornoejelse. Det var en fedoplevelse at se roegen og de varme gasser! Vi sad alle og froes i bilen og kunne ikke rigtig faa varmen, men heldigvis var naeste stop den 40-50 grader varme kilde, hvor vi kunne bade. Foerst besluttede Mia sig for ikke at gaa i da vi havde glemt haandklaede, og da det var rigtig koldt. Hun aendrede dog mening efter at have set Morten fryde sig i det varme vand. Da Morten skulle klaede om kunne han ikke finde sine badeshorts, som han havde lagt i sin lomme for at huske dem :)! typisk. I skulle han, saa han smed toejet og hoppede i med boxeshorts. Herefter koerte vi til den groenne lagune hvor landskabet var utroligt flot. Bjerge med sne spejlede sig i den store groenne soe. Derefter tog vi hen og spiste morgenmad kl 8, hvor vi var godt sultne efter at have vaeret oppe i mange timer allerede. Fortsaettelse foelger***